gazy i wzdęcia majtki bielizna filtrująca pochłaniająca bąki gazy antybąkowa

Gazy i wzdęcia – czym zastąpić 10 pokarmów, które najczęściej je wywołują

Gazy i wzdęcia mogą być wywoływane przez pewne rodzaje jedzenia. Większość poradników koncentruje się na tym, jakie to pokarmy – i zaleca ich eliminację. My idziemy dalej: radzimy, czym można je w diecie zastąpić.

Gazy i wzdęcia to popularny problem: z wzdętym brzuchem boryka się (przynajmniej od czasu do czasu) co trzecia osoba. I choć zdarza się, że gazy i wzdęcia są wynikiem problemu zdrowotnego, w większość wypadków przyczyny są bardziej prozaiczne: tkwią w przyzwyczajeniach pokarmowych. I czasem trzeba naprawdę niewielkiego wysiłku, by wprowadzić zmiany, które zapewnią pożegnanie gazów i wzdęć. W dodatku bez szkody dla zdrowia – bo każdy składnik diety da się zastąpić innym, bardziej sprzyjającym brzuchowi.

Fasola

Absolutna królowa gazów i wzdęć. Ten zdrowy rodzaj jedzenia to istny producent gazów. Zdrowy człowiek składniki fasoli strawi bez problemu. Jednak u osób o wrażliwych jelitach (np. ciepiących na zespół jelita drażliwego) podczas trawienia fasoli powstają inne rodzaje gazów i jest ich więcej. Może się też pojawić biegunka.

Co w zamian: niektóre rodzaje fasoli są lżej strawne, np. czarna fasola lub fasola, zwana pinto (to ta w plamki i łatki). Lżej strawna będzie też fasola, moczona przez co najmniej 12 godzin przed gotowaniem oraz fasola wcześniej skiełkowana

Soczewica

Krewniaczka fasoli. Też zdrowa (zawiera błonnik, żelazo, miedź i mangan) i też gazotwórcza. Błonnik w takiej ilości niektórym może sprawiać problemy trawienne, a zawarte w soczewicy cukry być przyczyna produkcji gazów.

Co w zamian: wybieraj jaśniejsze gatunki soczewicy, np. czerwona powoduje mniej wzdęć, niż zielona. Podobnie, jak w przypadku fasoli, mocz soczewice przez ugotowaniem.

Brokuły i krewniacy

Czyli warzywa kapustowate: do rodziny należą też np. kalafiory, wszelkie kapusty i brukselka. Są zdrowym źródłem witamin C i K, potasu i żelaza – ale też cukrów, będących źródłem wzdęć.

Co w zamian: warzywa kapustowate są lżej strawne, jeśli są zagotowane, ale jeśli i w takiej postaci dają ci gazy i wzdęcia, sięgaj raczej po cukinię, szpinak, ogórki, słodkie ziemniaki, sałatę i cykorię.

Cebula

Choć nie je się ich dużo, są podstawowym w diecie źródłem fruktanów (rodzaj rozpuszczalnego błonnika), związków powodujących gazy i wzdęcia. U wrażliwców już nawet niewielki dodatek cebuli nadmie brzuch.

Co w zamian: tutaj także sprawdza się zasada, że surowe silniej działa – więc po ugotowaniu lub usmażeniu cebula jest nieco mniej wzdymająca. Ale jeśli dalej daje ci gazy i wzdęcia, zastąp jej obecność ostrymi w smaku przyprawami. Możesz też spróbować czosnku niedźwiedziego.

Jęczmień

To bogate w minerały i witaminy zboże czasem powoduje problemy. Powodem jest znowu wysoka zawartość błonnika. W jęczmieniu jest też gluten, więc gazy i wzdęcia po jego spożyciu mogą być spowodowane nietolerancją glutenu.

Co w zamian: jęczmień najczęściej w diecie pojawia się w postaci kaszy. Można z powodzeniem kaszę jęczmienną zastąpić kaszą gryczaną. Spróbuj też zastąpić jęczmień brązowym ryżem, kaszką quinoa – wszystkie trzy są też bezglutenowe.

Nabiał

Wiele osób nie toleruje nabiału ze względu na laktozę, cukier, którego jest w nabiale sporo. Amerykańskie źródła podają wręcz, że aż 75 proc. dorosłych osób nie radzi sobie z trawieniem laktozy. Jeśli do nich należysz, po nabiale dopadają Cię gazy i wzdęcia, skurczowe bóle brzucha i biegunka.

Co w zamian: nabiał jest nieocenionym źródłem wapnia, ale równie dobrym źródłem wapnia okazują się być nasiona chia. Możesz kupować też nabiał bez laktozy – w handlu jest sporo bezlaktozowych mleka czy serów. Sprawdź, czy kefiry i jogurty tez wywołują u Ciebie gazy i wzdęcia – wiele osób nie toleruje mleka, ale jogurty i kefiry już tak. Możesz też w kuchni zastąpić mleko mleczkami warzywnymi – z soi, migdałów, kokosa, owsa, ryżu, orzechów laskowych.

Jabłka

Te najpopularniejsze na świecie owoce też mogą wywoływać gazy i wzdęcia! Spowodowane jest to wysoką zawartością błonnika oraz fruktozy, owocowego cukru, który niektórym brzuchom trudno jest strawić. Błonnik i fruktoza, spotykając się w jelitach, fermentują, wytwarzając gazy.

Co w zamian: te same witaminy, co w jabłkach, znajdziesz w cytrusach (mandarynki, pomarańcze, grejpfruty), truskawkach czy jagodach.

Piwo

Kto by się spodziewał – piwo może powodować gazy i wzdęcia. Nie tylko dlatego, że zawiera dwutlenek węgla – a połknięty gaz częściowo trafia do jelit i je rozdyma. Także dlatego, że piwo zwiera sfermentowane ziarna, takie jak pszenica, ryż, jęczmień czy kukurydza – w jelitach przy ich trawieniu powstają gazy. Już pomijamy fakt, że użyte do produkcji piwa ziarna często zawierają gluten.

Co w zamian: najzdrowiej jest pić wodę, ale podejrzewamy, że wolisz chcesz wymienić napój alkoholowy na inny napój alkoholowy : ) Zatem  zamiast piwa sięgaj po wina (czerwone, białe czy różowe) oraz drinki na bazie czystych alkoholi.

Cukrole

Zwane też alkoholami cukrowymi lub alkoholami polihydroksylowymi. To nic innego, jak popularne słodziki: ksylitol, sorbitol, mannitol czy erytrytol. Ponieważ ludzkie ciało ich prawie nie przyswaja, a potrafią oszukać kubeczki smakowe, podszywając się pod słodycz, są stosowane zamiast cukru – żeby obniżyć wartość kaloryczną jedzenia. Ale często powodują gazy i wzdęcia, a nawet rozwolnienia i biegunki u osób wrażliwych.

Co w zamian: jeśli koniecznie chcesz czymś zastąpić cukier, najmniej problemów wywołują erytrytol i stewia.

Pszenica i żyto

Te dwa spokrewnione ze sobą zboża najczęściej powodują gazy i wzdęcia oraz bóle brzucha i biegunki z powodu zawartości glutenu.

Co w zamian: mąkę pszenną i żytnią można z powodzeniem zastąpić mąką ryżową, migdałową, kokosową, owsianą czy mąką gryczaną. Podobnie z pieczywem: sięgaj po gryczane, ryżowe, z ziarna quinoa czy owsiane.


Jeśli jednak nie chcesz rezygnować z niektórych pokarmów ani nie chcesz ich zastąpić – jest jeszcze jedno wyjście: gazy i wzdęcia maja  nowego, mocarnego przeciwnika.

Jest nim specjalna, antybąkowa bielizna, pochłaniająca zapach gazów i bąków(kliknij i przeczytaj więcej). Ta bielizna zawraca ci wolność: możesz jeść, co chcesz, bez obawy, że zepsujesz powietrze i znajdziesz się przez to w ambarasującej sytuacji. Nawet, jeśli gazy wzbiorą w brzuchu, możesz je spokojnie i dyskretnie wypuścić – z naciskiem na DYSKRETNIE, bo nikt niczego nie zauważy! Bąki, przechodzące przez tę bieliznę, są filtrowane z cząsteczek zapachu i opuszczają ją jako kompletne bezwonne powietrze. Bielizna jest w stanie wchłonąć równowartość 200 bąków – a po praniu jest znowu jak nowa. Tę bieliznę znajdziesz tutaj: antybąkowa bielizna – Sklep.

Wzdęcia i gazy okiełznane – już tylko nad dźwiękiem musisz popracować.


Borykasz się ze wzdęciami? Zapewne zainteresuje Cię także ten tekst: Wzdęcia – jak się ich pozbyć? 10 udowodnionych sposobów!


 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Czekam na ten produkt! Zostaw nam swój adres email, a poinformujemy Cię, gdy towar się znów pojawi w sklepie.
Email Ilość Nikomu nie zdradzimy Twojego adresu email.
X
%d bloggers like this: